Μερικά “καυτά” ερωτήματα για την παιδική διατροφή

Είναι αλήθεια ότι τα παιδιά κάτω του ενός έτους δεν πρέπει να καταναλώνουν μέλι;
Όντως τα παιδιά κάτω του ενός έτους, που ως γνωστό δεν έχουν αναπτύξει μια “ώριμη” χλωρίδα στο έντερο τους, καταναλώνοντας μέλι το οποίο υπάρχει πιθανότητα να εμπεριέχει σπόρια κλωστρηδίου (clostridium botulinum), μπορεί να νοσήσουν από μια σοβαρή, νευρολογικής φύσεως ασθένεια, την αλλαντίαση. Στα μεγαλύτερα παιδιά, η ανεπτυγμένη πια χλωρίδα του εντέρου λειτουργεί σαν άμυνα, αποτρέποντας την ανάπτυξη των σπόρων των κλωστρηδίου. Διαβάστε περισσότερα για την αλλαντίαση.

kids1

Πόσο επηρεάζει η διατροφή της μητέρας που θηλάζει τους πιθανούς κολικούς ενός νεογέννητου βρέφους;
Αν και ξεκάθαρα διαμορφωμένη γνώμη στην επιστημονική κοινότητα, για την επιρροή της διατροφής της μητέρας στους κολικούς του νεογέννητου δεν υπάρχει, οι ενδείξεις προσδιορίζουν το αγελαδινό γάλα και τα προϊόντα του, τα παντός είδους μπαχαρικά, τον καφέ, το τσάι, τα αεριούχα ποτά και πιθανόν το χοιρινό κρέας, ως τροφές που πρέπει να αποφεύγονται, ιδιαίτερα όταν οι κολικοί είναι έντονοι. Από εκεί και πέρα ίσως η σημαντικότερη συμβουλή για το τι πρέπει να κάνει η θηλάζουσα μητέρα, αφορά το ήρεμο περιβάλλον μέσα στο οποίο πρέπει να λαμβάνει χώρα ο θηλασμός.

Πόσο μεγάλη σημασία έχει το πρωινό γεύμα για τα παιδιά;
Ολοένα και περισσότερες επιστημονικές μελέτες, αναδεικνύουν τη σημασία του πρωινού γεύματος για την εξασφάλιση καλής φυσικής και πνευματικής απόδοσης. Όπως άλλωστε φαίνεται και από την ερμηνεία του ξένου όρου breakfast (break the fast = “διακόπτω τη νηστεία”), το πρωινό γεύμα έρχεται να φορτίσει τον οργανισμό με απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, μετά από την πολύωρη νηστεία που συνεπάγεται ο ύπνος.

Πολλές φορές η γεύση του γάλακτος δεν είναι ιδιαίτερα ευχάριστη στα παιδιά. Πώς μπορούμε να το κάνουμε πιο δελεαστικό γευστικά, διατηρώντας παράλληλα όλα τα θρεπτικά συστατικά του;
Είναι γνωστό πως το κακάο κάνει πιο ευχάριστο το γάλα σε γεύση για τα μικρά παιδιά. Είναι όμως επίσης γνωστό, πως το κακάο δυσχεραίνει την καλή απορρόφηση του ασβεστίου από τον οργανισμό. Μια μικρή ποσότητα κακάο βέβαια (και όχι οι τεράστιες ποσότητες κακάο που εμπεριέχουν τα έτοιμα σοκολατούχα γάλατα) δεν θα επηρεάσει σημαντικά τη συνολική πρόσληψη ασβεστίου, ιδιαίτερα δε αν εμπλουτίζουμε το διαιτολόγιο του παιδιού και με τυρί και γιαούρτι. Από την άλλη μεριά λίγο μέλι (σε παιδιά άνω του ενός έτους) μπορεί να κάνει ευχάριστο το γάλα, χωρίς την ανάγκη του κακάο.

kids2

Ποιο γάλα είναι το προτιμότερο για τα παιδιά, το φρέσκο, το εβαπορέ ή το υψηλής παστερίωσης;
Θα πρέπει να γίνει σαφές πως φρέσκο γάλα με την έννοια του νωπού, δεν κυκλοφορεί στην αγορά, διότι κάτι τέτοιο θα ενείχε κινδύνους από το μικροβιακό φορτίο που θα έφερε το γάλα. Το φρέσκο γάλα λοιπόν που εμείς εννοούμε, είναι παστεριωμένο, έχει υποστεί δηλαδή μια ειδική θερμική επεξεργασία με σκοπό την καταστροφή παθογόνων μικροοργανισμών, χωρίς ταυτόχρονα να υποβαθμίζεται σημαντικά η βιολογική του αξία.

Με σκοπό την επιμήκυνση της διάρκειας ‘ζωής’ του γάλακτος, κάποιες βιομηχανίες παρουσιάζουν σήμερα την τεχνική της υψηλής παστερίωσης, που θα λέγαμε ότι πρόκειται για πιο ‘έντονη’ θερμική επεξεργασία. Το γάλα υψηλής παστερίωσης δεν πρέπει να τιτλοδοτείται βάση νόμου ως φρέσκο γάλα. Από την άλλη μεριά το εβαπορέ, υπόκειται σε δραστικότερη ακόμα θερμική επεξεργασία και παράλληλα συμπύκνωση με αφαίρεση νερού, ώστε να μπορεί να διατηρείται εκτός ψυγείου για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Όταν υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης στο φρέσκο γάλα (το απλά παστεριωμένο δηλαδή), είναι η καλύτερη επιλογή.

Το παιδί μου έχει έλλειψη σιδήρου. Με ποιες τροφές θα πρέπει να εμπλουτίσω τη διατροφή του;
Ο σίδηρος στις τροφές υπάρχει ως αιμικός (στις ζωικές) και ως μη αιμικός (στις φυτικές). Γνωρίζουμε σήμερα ότι η απορρόφηση του σιδήρου από τις ζωικές πηγές είναι πολύ υψηλότερη από ότι από τις φυτικές. Παράγοντες που συμβάλλουν στη βέλτιστη απορρόφηση σιδήρου, είναι η βιταμίνη C, το μηλικό οξύ του λευκού κρασιού, η β-καροτίνη κ.άλλοι οι οποίοι ουσιαστικά υποβοηθούν τη μετατροπή του τρισθενούς σιδήρου σε δισθενή. Οι καλύτερες πηγές σιδήρου είναι το κρέας, τα εντόσθια, τα μαλάκια , τα οστρακοειδή και μετά τα όσπρια και τα σκουροπράσινα φυλλώδη λαχανικά (π.χ. σπανάκι).

Λέγεται ότι οι γυναίκες που κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης καταναλώνουν ψάρια πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα, καθώς και αυτές που θηλάζουν, γεννούν και γαλουχούν πιο ‘έξυπνα’ μωρά. Ισχύει κάτι τέτοιο;
Αν και τα επιστημονικά τεκμήρια για την οξυδέρκεια ενός παιδιού δεν είναι καθόλου εύκολο πράγμα να προσδιοριστούν, όντως επιστημονικά στοιχεία (Pediatrics. 2008 Aug;122(2):e472-9), επιβεβαιώνουν ότι μια διατροφή πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης αλλά και του θηλασμού, μπορεί να οδηγήσει σε θετικά αποτελέσματα για τη γνωστική ικανότητα και δυνατότητα ενός παιδιού, χωρίς αναγκαστικά να αναφερόμαστε στο IQ του…

Του Ξένου Κωνσταντίνου, Κλινικού Διαιτολόγου MSc. (iatronet.gr)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s