Όταν οι μεγάλες εταιρίες χάνουν το μερίδιο της αγοράς από τους μικρούς παραγωγούς…

Οι Έλληνες μελισσοκόμοι έχουν ένα πολύ μεγάλο πλεονέκτημα έναντι των άλλων αγροτών. Μπορούν και διαθέτουν απευθείας, μόνοι τους το προϊόν τους χωρίς την παρουσία μεσαζόντων, εμπόρων και συσκευαστών. Μάλιστα το γεγονός ότι η συντριπτική τους πλειοψηφία διαθέτει το μέλι χωρίς επεξεργασία, αντίθετα με τα χαρμάνια και τα επεξεργασμένα μέλια των εταιριών (θέρμανση, φιλτράρισμα), τους έδωσε τη δυνατότητα να παρέχουν στον καταναλωτή προϊόν καλύτερο ποιοτικά. Έτσι έφτασαν σήμερα να κατέχουν το 65% της αγοράς έναντι των εταιριών. Εταιρίες και συσκευαστές όμως δεν έμειναν με σταυρωμένα χέρια και χωρίς να προσπαθούν να ανταγωνιστούν τους μελισσοκόμους σε επίπεδο ποιότητας προϊόντων άρχισαν να επιβάλουν κανονισμούς που μόνο στόχο έχουν να παραπλανήσουν τον καταναλωτή (βλέπε Άθερμο μέλι).

img1Η επίμαχη σήμανση ετικέτας για την Ελληνικότητα τους προϊόντος

Όταν κάποιοι μελισσοκόμοι ξεκίνησαν να αναγράφουν στις ετικέτες τους ότι το μέλι τους είναι άθερμο (δηλαδή μέλι το οποίο δεν έχει υποστεί θερμική επεξεργασία και άρα δεν έχει χάσει σε θρεπτική αξία), ο Συνδέσμος Ελλήνων Τυποποιητών –Συσκευαστών –Εξαγωγέων μελιού κατήγγειλε το γεγονός και κατάφερε να περάσει κανονισμό που απαγορεύει τον χαρακτηρισμό αυτό γιατί όπως υποστήριξαν, υπονοούνταν ότι το δικό τους μέλι θεωρούνταν κατώτερο. Κάτι που όμως ισχύει καθώς τα μέλια που έχουν υποστεί θερμική επεξεργασία ή φιλτράρισμα γύρης υποβαθμίζονται. Δεν είναι δυνατόν, για παράδειγμα, ένα απ’ τα μεγαλύτερα Super Market της χώρας να διακινεί (με δική του επωνυμία) μέλι ερείκης σε ρευστή μορφή κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Εδώ έχει καταρριφθεί κάθε νόμος της φύσης…

Έπειτα, το Υπουργείο Ανάπτυξης ζήτησε από την Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Μελιού το 2013 να ορίσει τις προδιαγραφές και τις διαδικασίες που απαιτούνται προκειμένου να θεσμοθετήσει τη χορήγηση Ελληνικού σήματος στην ετικέτα του μελιού, που ήταν και ένα πάγιο αίτημα των Ελλήνων μελισσοκόμων. Τι πιο αυτονόητο για τον Έλληνα παραγωγό, το αποδεδειγμένα Ελληνικό μέλι του να φέρει σήμανση στη συσκευασία του ότι είναι Ελληνικό.
Κι όμως όχι!
Το σχέδιο κανονισμού της ΕΔΟΜ προτείνει να δοθεί το δικαίωμα χρήσης του Ελληνικού σήματος μόνο στις Εταιρίες και τους Συσκευαστές, αφήνοντας έξω τον μικρό μελισσοκόμο. Αλήθεια φαντάζεστε την σύγχυση που θα προκύψει όταν οι εταιρίες αυτές θα αρχίσουν να καλούν τον καταναλωτή, μέσω διαφημίσεων, να εμπιστεύεται μόνο τις συσκευασίες με το Ελληνικό σήμα; Δεν θέλω να σκεφτώ τι θα γίνει όταν ξεσπάσει ο πόλεμος για τις Ελληνοποιήσεις εισαγόμενων μελιών υποβαθμισμένης ποιότητας και πιθανόν από χώρες στις οποίες επιτρέπονται οι καλλιέργειες γενετικά τροποποιημένων σπόρων και πως θα διακρίνεται αν αυτό γίνεται μόνο με το σήμα;

img2

Αρχικά και χωρίς καμία λογική, προτάθηκε η Διεπαγγελματική ως Φορέας Απόδοσης του Ελληνικού σήματος στην ετικέτα, της οποίας όμως τα μέλη διαθέτουν μονάδες τυποποίησης… Εκτός όλων των άλλων δηλαδή θα ελέγχει και τον εαυτό της… Επίσης για να δώσει το σήμα η Διεπαγγελματική θα ελέγχει τις εγκαταστάσεις ανταγωνιστικών μελισσοκομικών επιχειρήσεων, τα ονόματα των συνεργατών τους, το αρχείο προμηθευτών, το βιβλίο αποθήκης, τη διακίνηση του προϊόντος και άλλα ευαίσθητα στοιχεία εμπορίου.

Το πιο κραυγαλέο όμως είναι ότι βγάζει έξω από όλη τη διαδικασία τους μικρούς παραγωγούς. Η πλειοψηφία των Ελλήνων μελισσοκόμων δεν θα έχει το δικαίωμα να θέσει στην αγορά ετικέτα μελιού με την ένδειξη ότι το μέλι είναι Ελληνικό, ενώ ταυτόχρονα οι μεγάλες εταιρίες και οι συσκευαστές θα διαφημίζονται και θα στηρίζονται στο Ελληνικό σήμα, το οποίο όπως είναι λογικό θα εμπιστεύεται ο καταναλωτής.

Η Ομοσπονδία Μελισσοκομικών Συλλόγων Ελλάδος (ΟΜΣΕ), που ήταν και η μόνη παρούσα στη Διεπαγγελματική που εκπροσωπεί τα συμφέροντα των απλών μελισσοκόμων, αντί να υπερασπιστεί το δικαίωμα τους να επισημαίνουν ότι το μέλι τους είναι Ελληνικό, τάχθηκε μέσω του προέδρου της κ. Ντούρα ενάντια στην πρόταση συμμετοχής των μελισσοκόμων στο σήμα. Θυμίζουμε ότι η ΟΜΣΕ είναι το ανώτατο συνδικαλιστικό όργανο των μελισσοκόμων και καλύπτει το σύνολό τους στη χώρα μας, είτε αυτοί μετέχουν στους συλλόγους-μέλη της, είτε όχι.

Δυστυχώς το πάθημα των ΗΠΑ δεν έγινε μάθημα για τις εταιρίες στην Ελλάδα. Παρά τη συνεχή απώλεια του μεριδίου της αγοράς απ’ τους απλούς μελισσοκόμους, δεν προτίθενται να αλλάξουν στρατηγική και να στραφούν στη διανομή αγνών προϊόντων, αλλά προσπαθούν με τεχνάσματα να παραπλανήσουν τους καταναλωτές. Με τους καταναλωτές όμως σήμερα, πιο ενημερωμένους από ποτέ, όσους νόμους κι αν περάσουν η πτώση τους είναι μη αναστρέψιμη, αν συνεχίσουν την ίδια τακτική.

img3

Εμείς παρά το γεγονός ότι μας απαγορεύουν να επισημάνουμε το προϊόν μας ως Ελληνικό, βασιζόμαστε στην εμπιστοσύνη των πελατών μας, οι οποίοι γνωρίζουν καλά ότι βόσκουμε και τρυγάμε τα μελίσσια μας στην Ελλάδα. Από φέτος διαθέτουμε ετικέτα με qrcode το οποίο ανιχνεύει το εκάστοτε προϊόν μας και δείχνει στον πελάτη όλα τα στάδια παραγωγής του μελιού που κρατάει στα χέρια του. Από τη μεταφορά των μελισσιών, την περιοχή, την πορεία της ανθοφορίας/μελιτοφορίας μέχρι τον τρύγο με φωτογραφίες, χάρτες και αναλυτικά κείμενα. Επίσης πραγματοποιούμε ανοιχτό τρύγο ώστε να διαπιστώσουν οι πελάτες ιδίοις όμμασι ότι δεν υπόκειται σε καμία επεξεργασία.

Εσείς θα εμπιστευθείτε εμπόρους, οι περισσότεροι απ’ τους οποίους δεν παράγουν καν το μέλι αλλά το μεταπουλούν ή θα εμπιστευθείτε τους ντόπιους μικρούς παραγωγούς;

Στράτος Σαραντουλάκης
Μελισσοκόμος

Advertisements

One thought on “Όταν οι μεγάλες εταιρίες χάνουν το μερίδιο της αγοράς από τους μικρούς παραγωγούς…

  1. Pingback: Όταν οι μεγάλες εταιρίες χάνουν το μερίδιο της αγοράς από τους μικρούς παραγωγούς… - My Blog

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s