Να πιω ένα smoothie ή ένα χυμό;

Οι φρουτοχυμοί και τα smoothie είναι η νέα τάση υγιεινών ροφημάτων. Και τα δύο είναι ιδιαίτερα διαδεδομένα κυρίως στους νέους. Ποιο από τα δύο όμως είναι η πιο καλή επιλογή για κατανάλωση; Η κατανάλωση φρούτων και τα λαχανικών, όπως γνωρίζουμε όλοι και βέβαια είναι και επιστημονικά αποδεδειγμένο, σχετίζεται με μειωμένη πιθανότητας εμφάνισης παθήσεων που σχετίζονται με την διατροφή, όπως η παχυσαρκία, ο σακχαρώδης διαβήτης, οι καρδιαγγειακές παθήσεις, τα εγκεφαλικά επεισόδια και κάποιες μορφές καρκίνου.

smoothieorjuice

Ο στόχος κατανάλωσης 5 μερίδων φρούτων και λαχανικών ημερησίως, δεν έχει επιτευχθεί ακόμα. Η κατανάλωση χυμού φρούτων και smoothie μπορούν να συμβάλλουν στην επίτευξη αυτού του στόχου. Αυτά τα δύο ροφήματα είναι δύο διαφορετικά μείγματα. Συγκεκριμένα στο φυσικό χυμό φρούτων, τα φρούτα στύβονται και το υγρό μέρος του φρούτου είναι έτοιμο προς κατανάλωση. Αντιθέτως στο smoothie χρησιμοποιείται ατόφιο το φρούτο ή / και το λαχανικό. Συχνά προστίθεται και πρωτεΐνη, όπως γιαούρτι ή γάλα. Σε κάποιες περιπτώσεις προστίθεται και λίγο μέλι.

Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, αντιοξειδωτικές ουσίες και φυτοχημικές ουσίες ευεργετικές για τον οργανισμό. Ο ρόλος των φυτικών ινών, εκτός από την γνωστή τους ιδιότητα για την καλή λειτουργία του εντέρου, συμβάλλουν στο χαμηλό ποσοστό εμφάνισης σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2. Ο χυμός φρούτων δεν περιέχει αδιάλυτες φυτικές ίνες, αλλά μόνο το υγρό μέρος του φρούτου. Αντίθετα το smoothie είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, καθότι το φρούτο και το λαχανικό, δεν στύβονται αλλά πολτοποιούνται. Επιπλέον τα smoothies, λόγω της σύστασης τους έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, που συμβάλλει στον γλυκαιμικό έλεγχο σε άτομα με διαβήτη.

Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες τα smoothie αποτελούν πλούσια πηγή πολυφαινολών και συγκεκριμένα ανθοκυανών ουσιών, αντιοξειδωτικές ουσιών ευεργετικών για τον ανθρώπινο οργανισμό. Συγκεκριμένα τα βατόμουρα, τα μήλα, τα σταφύλια είναι φρούτα με υψηλότερη περιεκτικότητα σε ανθοκυανίνες.

smoothieorjuice2

Και τα δύο ροφήματα αποτελούν καλή εναλλακτική πηγή τροφίμου σε άτομα που δεν τους αρέσει να τρώνε φρούτα. Φαινόμενο που δυστυχώς τα παρατηρούμε συχνά στα παιδιά. Γι’ αυτό και αποτελούν μία ιδιαίτερα καλή επιλογή κρύου ροφήματος, ειδικά την περίοδο του καλοκαιριού, καθώς ενυδατώνουν. Για τα άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα αφυδάτωσης, ο φρέσκος χυμός φρούτων αποτελεί μία ιδιαίτερα καλή επιλογή, γιατί η περιεκτικότητα του σε νερό αρκετά υψηλή. Εκτός από τα παιδιά, μεγάλη ανάγκη σε υγρά έχουν οι αθλητές (ιδίως αυτά που κάνουν αερόβια άσκηση), οι εγκυμονούσες και άτομα τρίτης ηλικίας. Βέβαια προτιμότερη είναι η κατανάλωση ενός φρέσκου χυμού φρούτων και όχι παστεριωμένου, έτσι ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη πρόσληψη βιταμινών και ιχνοστοιχείων, ενώ καλό είναι να αποφεύγονται οι χυμοί στους οποίους έχει προστεθεί ζάχαρη ή συμπυκνωμένος χυμός, που προσδίδουν επιπλέον.

Τα smoothies από την άλλη πλευρά αποτελούν μία καλή εναλλακτική λύση ελαφριού γεύματος. Περιέχουν ποικιλία τροφίμων όπως φρούτα (π.χ. πορτοκάλι, βατόμουρο, μπανάνα, μήλο, ακτινίδιο, φράουλα, γιαούρτι), λαχανικά (πχ. παντζάρι, καρότο, σπανάκι, αβοκάντο), γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι) αλλά και υδατάνθρακες (όπως κουάκερ, λιναρόσπορο). Συχνά προστίθεται στο μείγμα και μέλι ή ταχίνι προσδίδοντας στο ρόφημα μία ιδιαίτερη γεύση. Τα smoothie αποτελούν μία ιδιαίτερα υγιεινή επιλογή για ένα υγιεινό πρωινό ή ενδιάμεσο γεύμα, αλλά απαιτείται προσοχή στο θερμιδικό περιεχόμενο του μείγματος! Για τον έλεγχο της θερμιδικής πρόσληψης κατά την κατανάλωση του γεύματος καλό είναι να δίνεται προσοχή στο λίπος των γαλακτοκομικών προϊόντων, και στην ποσότητα των υδατανθράκων και άλλων συστατικών που προστίθενται στο ρόφημα. Για παράδειγμα ένα smoothie το οποίο περιέχει γάλα και γιαούρτι χαμηλών λιπαρών, ελεγχόμενη ποσότητα φρούτων, και μικρή ποσότητα σε μέλι ή ταχίνι αποτελεί μία πάρα πολύ καλή επιλογή για ένα γεύμα το οποίο θα συμβάλλει στην διατήρηση ή/ και στην απώλεια σωματικού βάρους. Καλό θα είναι πριν φτιάξετε ένα smoothie αλλά και ένα χυμό φρούτων να συμβουλευτείτε το site του medNutrition που παρουσιάζει το συνιστώμενο μέγεθος μερίδα τροφίμων: www.megethosmeridas.gr

Όποιο ρόφημα και να επιλέξετε, καλώς να το απολαύσετε!

Της Μαρίας Φίλια Παρασκευά, Διαιτολόγου – Διατροφολόγου, M.Sc. Πηγή: mednutrition.gr

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s